(פרק כח פסוק יא) ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו, רש"י - עשאן כמין מרזב סביב לראשו שירא מפני חיות רעות. התחילו מריבות זו עם זו זאת אומרת עלי יניח צדיק את ראשו וזאת אומרת עלי יניח מיד עשאן הקב"ה אבן אחת וזהו שנא' ויקח את האבן אשר שם מראשותיו:
ויש להקשות מה יעזור מרזב של אבנים סביב הראש כנגד נמר או נחש שיכול לטרוף או לנשוך מהרגלים ומהבטן? אלא שודאי יעקב אבינו ע"ה לא פחד מבעלי החיים הטורפים שכן הם כולם נכנעים לפני האדם השלם העושה רצון בוראו וכמו שמצינו אצל נוח הצדיק שנאמר לו (בראשית ט פסוק ב') וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ, וכן דניאל בגוב האריות ועוד צדיקים רבים בכל הדורות. אלא רמז יש בדבר שפחד יעקב אבינו מהחיות האנושיות הם עשיו ולבן וכמו שאמרו חז"ל על פסוק "בו תרמוש כל חייתו יער" אלה הרשעים. ואם כן מה רצה יעקב אבינו לפעול במעשה סמלי זה של הקפת הראש דווקא בחומת מגן? כידוע ישנו כלל "מעשה אבות סימן לבנים" דהיינו שכל מה שקרה עם האבות קורה עם בני ישראל, ויעקב אבינו ע"ה הוא הסמל של התנהלות עם ישראל בגלות, ויש ללמוד מכאן שהפחד העיקרי מהרשעים הוא שלא יפגעו בראש, דהיינו בהשקפות ובדעות, שכן כל זמן שהדעות והאמונות ישרות ומתוקנות, הרי שגם פגיעה בגוף של כלל ישראל היא דבר זמני בר חלוף, מה שאין כן שיבוש חלילה של האמונה וההשקפה עלול להיות בעל תוצאות הרסניות ח"ו לדורות. ולכן במעשהו זה של יעקב אבינו ביקש מה' שיעזור לו לשמור על האמונה האמיתית מתוך אחריות לכלל ישראל שעתידים לצאת ממנו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה