אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את הא-לקים התהלך נח: כתב בעל הטורים כי שלש פעמים נח בפסוקים אלה ללמד שהיה נח למעלה ונח למטה וכו', דהיינו נח לכל. וכידוע שיש דורשים את המילה "בדורותיו" לשבח שאם היה בדור של צדיקים היה צדיק יותר ויש דורשים לגנאי שאם היה בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב לכלום. ויש להבין מדוע לדרוש לגנאי כאשר פשט הכתובים מדבר בשבחו של נח ולא בגנותו? אלא שבאים חז"ל ללמדנו את הדרך הרצויה בעבודת ה' היא דרכו של אברהם אבינו ע"ה שלא היה נח לכל, אלא אף על פי שהיה מוכן למסור את כל כולו בעבור הזולת כפי שמסר נפשו בהכנסת אורחים אפילו שחשב שמא הם ערבים המשתחווים לאבק שברגליהם, בכל זאת היה עומד מול הרשעים שבדור בתקיפות רבה ולא ויתר לרשעי הדור, אלא נלחם בהם במסירות נפש והתנגד לדרכם המכשילה את העם. וכך הושלך לכבשן האש וכך נלחם עם ארבעת המלכים ונצחם, אף שהיה צריך להרוג כמה וכמה אוכלוסין כפירש"י. ואף על פי שייתכן כי דרכו של נוח הייתה הדרך היחידה שהתאפשרה בדורו, דרך שאינה תוקפת את הרע ונלחמת עמו אלא מראה דוגמא אישית של שלימות היושר והתמימות והרוצה ללמוד ילמד, עם כל זה מדריכה אותנו התורה שאין זאת הדרך הרצויה בדורותינו אלא עלינו להיאבק על האמת וללחום עם המכחישים אותה ולא ליסוג לאחור מפני איש.
ומספרים כי הרב אלחנן וסרמן הי"ד הגיע לאמריקא במסע גיוס תרומות לישיבתו ותוך כדי כך היה דורש לפניהם דברי חיזוק ומוסר. ופעם אחת כשראה את המצב הרוחני הירוד אז באמריקא שאל אותם מפני מה אין באמריקא עוצמה רוחנית יהודית כמו באירופה, ישיבות כוללים תלמודי תורה ותלמידי חכמים שנתגדלו בה? והשיב בגלל שבאמריקא אין מחלוקות בעניינים הנוגעים לנשמה אלא שמוכנים לקבל את המצב בשוויון נפש ולא להעיר לחוטאים ולעבריינים, מה שאין כן באירופה שהאמת חשובה להם עד כדי לעשות מחלוקות לשם שמיים להעמיד האמת על תילה. וזאת הייתה דרכו של אברהם אבינו שנקרא אברהם העברי שהוא מן העבר האחד וכל העולם כולו מן העבר האחר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה