ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך... וילך אברם כאשר דיבר איתו הא-לקים וילך איתו לוט ואברם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן. ויקח אברם אל שרי אשתו ואת לוט בן אחיו ואת הנפש אשר עשו בחרן ויצאו ללכת ארצה כנען ויבואו ארצה כנען. כמה שאלות יש לשאול בהבנת הפסוקים האלה: א. מדוע נזכר פעמיים שאברהם אבינו לקח את לוט עימו ומה נתייחד לוט מכל העם שיצא עם אברהם אבינו מחרן? ב. בתחילה לא אמר ה' לאברהם להיכן עליו ללכת כדי ליתן לו שכר על כל פסיעה ופסיעה, ואילו בסוף כתוב ויצאו ללכת ארצה כנען משמע שידעו להיכן הם הולכים? ג. ברית בין הבתרים הייתה ארבע מאות ושלושים שנה קודם יציאת מצרים (כמו שנאמר בפסוק ומושב בני ישראל אשר ישבו בארץ מצרים ארבע מאות ושלושים שנה, דהיינו מברית בין הבתרים בה נאמר ידוע תדע כי גר יהי זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה), ואם כן הייתה שלושים שנה קודם הולדת יצחק כשאברהם אבינו היה בן שבעים שנה, ואיך נאמר בפסוק כי רק בגיל שבעים וחמש יצא מחרן ללכת ארצה כנען?
ויש ליישב על פי הכתוב בספר סדר עולם כי אברהם אבינו ביקר פעמיים בארץ ישראל- בראשונה בהיותו בן שבעים שנה, במסע בו לא ידע להיכן הוא הולך עד שהגיע לגבול הארץ ומשם הראהו ה' את הארץ וכרת עימו את ברית בין הבתרים, ובפעם השנייה כאשר היה בן שבעים וחמש שנה אז יצא עם כל משפחתו ותלמידיו לבוא אל ארץ כנען ולהתיישב בה. ומעתה יובנו הפסוקים כמין חומר: תחילתם של הפסוקים במסעו הראשון של אברהם אבינו- לך לך, בלי לדעת להיכן, ובמסע זה וילך איתו לוט שהתלווה לאאע"ה בדרכו כדי שלא ילך לבדו. והמסע השני בהמשך הפסוק- ואברם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן, ואז לקח עימו את בני משפחתו ללכת אל ארץ כנען, מתוך ידיעה ברורה להיכן הם הולכים. ולפי זה ניתן להסביר את דרשת חז"ל התולים את עושרו של לוט בהליכתו עם אברהם אבינו- וגם ללוט ההולך את אברם היה צאן ובקר לרוב, ולכאורה במה נתייחד לוט מכל האוכלוסין שהלכו עם אברהם במסעו? אלא שהכוונה היא למסע הראשון אל הבלתי נודע, בו הצטרף לוט לאברהם כדי שלא ילך לבדו בדרך ועל כך קיבל שכר רב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה