יום חמישי, 22 באפריל 2010

הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה'

(יג) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִפוּ לִרְאֹתָם עוֹד עַד עוֹלָם: (יד) ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן:
אמרו חז"ל כי ארבע כיתות עמדו על הים ולכל אחת מהם אמר מרע"ה תשובה משלהם. כנגד הקבוצה שרצו לזרוק עצמם לים אמר התיצבו וראו את ישועת ה' ולא תקפצו לים, לאלה שרצו להיכנע ולחזור למצרים אמר לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם, לאותם שרצו להילחם במצרים אמר ה' ילחם לכם ולאלה שרצו לצעוק אמר ואתם תחרישון. ויש להבין, בשלמא לאותם שרצו להילחם או להיכנע או למות כבני חורין בטביעת הים אמר שלא יעשו כן, אך לצועקים שבודאי התכוונו לצעוק לה' מדוע שיחרישון ולא יעשו כן? ויש לומר כי בכל הכיתות יש חשש שאם תבוא הישועה לפי שיטתם יאמרו כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה וזאת רצה משה למנוע. וגם הצועקים לה' אם תבוא הישועה בעקבות צעקתם עלולים לחשוב כי בגלל שהתפללו טוב נושעו וגם זאת בחינה של כוחי ועוצם ידי, וכמו שאמרו חז"ל על עיון תפילה שהוא מהדברים שמזכירין עוונותיו של אדם, וכמו שפירשו בגמרא שאומר שבגלל שהתפלל טוב וכיון בתפילתו ראוי שיעשה ה' בקשתו ואין נכון לעשות כן אלא להתפלל בתחנונים לפני ה' וה' הטוב בעיניו יעשה ברחמיו, ולכן אמר להם משה רבינו ע"ה שיחרישו ורק ימתינו לראות את ישועת ה' שיעשה ברוב חסדיו. ואכן הישועה באה ממקום שלא ציפו לו כלל בקריעת הים ובני ישראל הלכו בתוך הים ביבשה.
ויש לשאול מדוע אמר להם התייצבו וראו את ישועת ה', ומדוע צריך להתייצב ומה נפקא מינה אם יראו את ישועת ה' במצב אחר? אלא שכדי להבין את גודל הנס ויד ה' המשדדת סדרי הטבע יש צורך בהכנה וצפייה לישועה, לעמוד מוכנים בשקט ואו אז להפנים את מה שרואים בעיניהם, שאם לא כן עלולים לראות את הנס ולא להתפעל ממנו כראוי ואחר כך לחפות עליו בכל מיני דברים טבעיים המחשיכים את ההתעוררות הראויה. וכך ראינו גם במלחמת עזה האחרונה מבצע "עופרת יצוקה" שהחל בחנוכה ונמשך כמה שבועות במהלכן אירעו ניסים מופלאים ושמירה מיוחדת משמים על חיילי צה"ל שלחמו בתוך ערים ממוקשות וממולכדות בתוך אוכלוסיה עוינת ובניסי ניסים נפגעו רק חיילים מעטים הי"ד, וכל הישועות שראינו בכך שעמי ערב האחרים לא פתחו נגדנו חזית שנייה ח"ו, ועוד ניסים רבים שאירעו בנפילת הטילים במקומות יישוב צפופים ועל מוסדות חינוך שהיו באותה שעה ריקים מאדם. והמתבונן בכל זאת עומד ומשבח לבורא עולם ואף הרמטכ"ל גבי אשכנזי בא לאחר המלחמה לכותל המערבי להודות לה' על הניסים והנפלאות שראו החיילים שעה שעה. אולם מי שלא התייצב לראות את ישועת ה' ובפרט רבים מאנשי התקשורת עברו על הכל לסדר היום ולא זכו לשום התעוררות שכן ההתפעלות מהנס דורשת אמונה שאכן יקרה הנס וציפייה לראות את ישועת ה'.

______________________
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה/א : ואמר רבי יצחק שלשה דברים מזכירים עונותיו של אדם ואלו הן קיר נטוי ועיון תפלה ומוסר דין על חבירו לשמיים. רש"י- מזכירין עונותיו - שעל ידיהן מפשפשים למעלה במעשיו, לומר בוטח זה בזכיותיו, נראה מה הם:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה