וַיְדַבֵּר אֱלֹקים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר: אָנֹכִי ה' אֱלֹקיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹקים אֲחֵרִים עַל פָּנָי: (ספר שמות פרק כ')
כידוע את שתי הדברות הראשונות שמעו ישראל ישירות מפי הגבורה וכמו שנאמרו בגוף מדבר "אנכי ה' " ו"על פני" מה שאין כן שאר הדברות ששמענום מפי משה רבנו ונאמרו בגוף נסתר "לא תשא את שם ה' " ולא אמר " לא תשא את שמי". וכמו שאמרו חז"ל על פסוק "תורה ציוה לנו משה" תורה בגימטריא תרי"א ששמענו מפיו של משה רבנו ע"ה ועוד שתי מצוות ששמענו מפי ה'ית בכבודו ובעצמו וביחד תרי"ג מצוות . והסיבה לכך שלאחר ששמעו דיבור ראשון פרחה נשמתם של ישראל כדכתיב "נפשי יצאה בדברו" ודיבור שני היאך קיבלו? אלא שהוריד להם טל שעתיד להחיות בו את המתים והחיה אותם וכך שמעו את הדיבור השני. אלא שאז פחדו עם ישראל מאד וביקשו ממשה רבנו- (דברים ה פסוק כ"ד) קְרַב אַתָּה וּשֲׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר ה' אֱ-לֹהֵינוּ וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֱ-לֹהֵינוּ אֵלֶיךָ וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ:
והסבירו חז"ל מדוע נאמר את בלשון נקבה ולא אתה בלשון זכר וכפירוש רש"י- ואת תדבר אלינו התשתם את כחי כנקבה. שנצטערתי עליכם ורפיתם את ידי כי ראיתי שאינכם חרדים להתקרב אליו מאהבה, וכי לא היה יפה לכם ללמוד מפי הגבורה ולא ללמוד ממני:
ויש להבין על מה נצטער מרע"ה כל כך שהרי בסופו של דבר שמעו בדיוק את אותם הדברים ובודאי שמשה רבנו ע"ה לא שינה אפילו אות אחת מהדברים שאמר לו ה'? ושמעתי מפי הרב נחמן בולמן זצ"ל כי ישנם שני עניינים שהם בעומק נפשו של כל יהודי- האמונה בה' ואי אמונה בעבודה זרה. וידוע הדבר כי אף הכופרים המושבעים ביותר בעומדם בסכנה גורלית צועק ליבם אל ה' מנקודה פנימית ועמוקה מאד, וכן אף בדורות שעבדו ישראל רח"ל ע"ז לא עשו זאת מתוך אמונה בע"ז אלא רק בכדי להתיר לעצמם לעבור עבירות בפרהסיא . ושתי הנקודות האלה שורשם במה ששמענו בהר סיני אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה וחדרו הדברים בעומק נפשם של כלל ישראל לדורות עד שאי אפשר לנתק שום יהודי מאמונות אלה. מה שאין כן שאר הדיברות ששמענו מפי מרע"ה אף ששמעו כלל ישראל את אותם המילים שאמר ה' אך לא יכלו לקבל את הדברים באותה עוצמה נצחית, מה שאין כן אם היו שומעים את כל הדיברות מפי הגבורה היו כל המצוות של כיבוד אב ואם, שבת, לא תגנוב ולא תחמוד חקוקות בליבו של כלל ישראל לנצח, ועל כך הצטער משה רבנו הרועה הנאמן.
_____________________
מכות דף כג: אמר רב המנונא מאי קרא תורה צוה לנו משה מורשה תורה שית מאה וחד סרי הוי אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום.
סנהדרין דף סג: אמר רב יהודה אמר רב יודעין היו ישראל בעבודת כוכבים שאין בה ממש ולא עבדו עבודת כוכבים אלא להתיר להם עריות בפרהסיא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה