וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת: (שמות פרק יח פסוק כ"א)
ויש להבין מה היה תפקידם של כל השרים האלה? ואם נאמר שתפקיד כולם לשפוט את העם יקשה מאד, וכי מדוע צריכים כל עשרה אנשים דיין במשרה מליאה, וכי כה רבים דיני התורה ביניהם? ועוד, שרי חמישים למה נצרכו שהלא על כל חמישים איש יש כבר חמישה דיינים הם שרי העשרה, ועוד שר מאה מעל כל שני שרי חמישים לשם מה? ואם נאמר שתפקיד שרי החמישים לדון את שרי העשרה, הרי שלכל חמישה שרי עשרה יש דיין מיוחד, ואם שר המאה דן את שרי החמישים הרי שלכל שני שרים כאלה יש דיין נפרד ואין בכך צורך. אלא יש לומר כי תפקיד שרי העשרה שונה משאר התפקידים. וכפי שאמרו חז"ל כל דבר שבקדושה צריך עשרה, ואם כן לכל מנין גברים כזה יש שר עשרה שתפקידו להיות "כלי קודש" של המניין, להיות חזן מוהל שוחט וסופר, עורך חופות וקידושין ומשמש כשליח ציבור (והוא אחד מתוך העשרה, שאם לא כן יעבור מנינם של ישראל את השישים ריבוא בעוד שישים אלף כדברי התוספות בסנהדרין ). אולם שרי החמישים תפקידם הוא תפקיד רבני, שכן תחת כל אחד מהם ישנן חמישים משפחות (השייכות לחמישים הגברים שתחת שר החמישים) וזוהי כבר "קהילה" אשר שר החמישים משמש כרב הקהילה לתת מענה לשאלותיהם ההלכתיות, לייעץ בענייני חינוך ושלום בית, לדרוש לפניהם באירועים מיוחדים ולשמש כתובת רבנית לכל צרכיהם, כמו גם לדון בין חברי הקהילה כבורר ופוסק.( וזכורני כי הרב נחמן בולמן זצ"ל שהיה רב הקהילה שלנו קהילת "נחליאל" במגדל העמק במשך כחמש עשרה שנה, הרבה לדבר בעניין חשיבות ה"קהילה" שהיא המבנה הציבורי ההכרחי בכדי שכל יחיד ירגיש שייכות לציבור של יראי ה' ויחד עם זאת תהיה לו כתובת של רב שניתן לפנות אליו בכל עת ולקבל את הדרכתו והכוונתו). ומה תפקידם של שרי המאה? אלא שעל כל מאה משפחות יש שני שרי חמישים ושר מאה אחד, ואמרו חז"ל "דיני ממונות בשלושה" ולכן כאשר מתגלע דין ממונות או דין אחר הדורש בית דין של שלושה, ישבו בהרכב בית הדין שני רבני קהילות הם שרי החמישים , ועליהם שר המאה הוא אב בית הדין. ומה יעשו בדיני נפשות הדורשים סנהדרין קטנה של עשרים ושלושה דיינים? אלא שדינים אלה נדירים הם, ואם מזדמן דין כזה הרי שעל כל אלף משפחות ישנם שלושים ואחד דיינים, הלא הם עשרים שרי חמישים, עשרה שרי מאה ושר אלף אחד הוא אב בית הדין. אך מדוע צריכים שלושים ואחד דיינים? והלא המשנה בסנהדרין אומרת "דיני נפשות בעשרים ושלושה" כנלמד מהפסוקים שם? אלא שבתנא דבי אליהו רבה מובא (פרק כט)" ...ואין בית דין שקול מוסיפין עליהם עוד אחר הרי כאן עשרים ושלשה אנשים אבל בראשונה היו אומרים דיני נפשות בשלשים שנאמר ושפטו העדה והצילו העדה והשיבו אותו העדה ללמדך שדיני נפשות בשלשים", ויש לומר בראשונה היו אומרים- כאשר היו עם ישראל במדבר לאחר שקיבלו את התורה. ואין בית דין שקול מוסיפים עליהם עוד אחד הוא נשיא בית הדין הרי לנו שלושים ואחד דיינים. וכמובן מעל כולם סנהדרין גדולה של שבעים זקנים ומשה רבנו מופלא שבבית דין, וכל העם הזה על מקומו יבוא בשלום.
_________________________________________
תוספות סנהדרין דף יח. ובשרי עשרות לא חיישינן אפילו היו מבני עשרים שהם עצמם היו מן החשבון וכל אחד שר על תשעה והוא עשירי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה