(ט) וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם: ופירשו חז"ל ויחד יתרו שהעביר חרב חדה על בשרו דהיינו שעשה ברית מילה ונתגייר. ויש להבין שהרי אם נתגייר ונהיה גר צדק הרי שבניו וצאצאיו גם הם יהודים גמורים ומדוע היו חיים בנפרד מעם ישראל, כמו שמצינו בחז"ל שנתנו להם את דושנה של יריחו שהוא שטח של ת"ק אמה על ת"ק אמה כשטח הר הבית כפיקדון עד אשר ייבנה המקדש בחלקו של אחד השבטים ואז אותו שבט יקבל את דושנה של יריחו בתמורה, וגם במלחמת שאול בעמלק קורא לבני קיני הם בני יתרו (ספר שמואל א פרק טו) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי לְכוּ סֻּרוּ רְדוּ מִתּוֹךְ עֲמָלֵקִי פֶּן אֹסִפְךָ עִמּוֹ וְאַתָּה עָשִׂיתָה חֶסֶד עִם כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּעֲלוֹתָם מִמִּצְרָיִם וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק, מדוע הם גרים בספר מחוץ לגבולות עם ישראל על יד העמים הנכריים, ואיך לא פחדו לגור בין אויביהם המושבעים של עם ישראל אם אכן היו גירי צדק? ובני יונדב בן רכב שלקח מהם ירמיה הנביא מוסר לכלל ישראל על שלא שינו ציווי אביהם שלא לשתות יין ולא לגור בבתים אלא לחיות כנוודים, ומן הסתם היו חיים בשדות הפתוחים לא בשכונותיהם של כלל ישראל? אלא יש לומר שמהיותם גרים לא הייתה להם שייכות לנחלות השבטים ולכן הוכרחו לגור בספר במקומות בהם לא גר אף לא אחד מן השבטים.
ועוד יש לשאול מדוע טוענים הדרוזים שהם מצאצאי יתרו, ויש מקום מקודש להם בכפר חיטים שהוא קבר "נבי שועב" שהוא לשיטתם "הנביא יתרו" אותו הם מייחסים להיות אבי עמם? ובשנה שעברה (תשס"ח) שהיתי בבולטימור שבארה"ב בביתו של ר' סנדר גולדברג הי"ו בשבת פרשת יתרו ואמר פירוש נאה ומחודש ורצה להוכיח כי יתרו לא היה גר צדק אלא גר תושב שקיבל עליו שבע מצוות בני נוח, ולכן גם הלך לגייר את בני משפחתו ולהשפיע עליהם, שהרי אם היה גר צדק מה לו ללכת להשפיע עליהם להתגייר והלוא אין היהדות דוגלת בשכנוע אנשים להתגייר ולהפוך יהודים ודי אם ישמרו שבע מצוות בני נוח שהן מצוות כלליות אשר חובתן מוטלת על כל אדם באשר הוא? ואם כך ייתכן באמת שצאצאיו אינם מבני ברית וכפי שטוענים הדרוזים שהם מבני בניו ולכן יש להם קשר מיוחד לעם ישראל. אלא שנשאלת השאלה מדוע אם כן היה צריך לעשות ברית מילה והלא אין המילה מחוייבת על גר תושב ואינה אחת משבע מצוות בני נוח? והשיב ר' סנדר כי הרמב"ם מביא שבני הפילגשים של אברהם אבינו ע"ה הם בני קטורה מחויבים בברית מילה ומדיין היה מבני קטורה כמובא בפסוקים ולכן כאשר קיבל עליו יתרו את אמונת ה' יתברך קיבל עליו גם את מצוות המילה הנוהגת בבני קטורה.
_______________________
ירמיה פרק לה: (ח) וַנִּשְׁמַע בְּקוֹל יְהוֹנָדָב בֶּן רֵכָב אָבִינוּ לְכֹל אֲשֶׁר צִוָּנוּ לְבִלְתִּי שְׁתוֹת יַיִן כָּל יָמֵינוּ אֲנַחְנוּ נָשֵׁינוּ בָּנֵינוּ וּבְנֹתֵינוּ: (ט) וּלְבִלְתִּי בְּנוֹת בָּתִּים לְשִׁבְתֵּנוּ וְכֶרֶם וְשָׂדֶה וָזֶרַע לֹא יִהְיֶה לָּנוּ: (י) וַנֵּשֶׁב בָּאֳהָלִים וַנִּשְׁמַע וַנַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּנוּ יוֹנָדָב אָבִינוּ: (יא) וַיְהִי בַּעֲלוֹת נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל הָאָרֶץ וַנֹּאמֶר בֹּאוּ וְנָבוֹא יְרוּשָׁלִַם מִפְּנֵי חֵיל הַכַּשְׂדִּים וּמִפְּנֵי חֵיל אֲרָם וַנֵּשֶׁב בִּירוּשָׁלִָם: רש"י- אל בית הרכבים - בני יונדב בן רכב ומבני יתרו היו:
רמב"ם יד החזקה - הלכות מלכים פרק י (ח) אמרו חכמים שבני קטורה שהם זרעו של אברהם שבא אחר ישמעאל ויצחק חייבין במילה, והואיל ונתערבו היום בני ישמעאל בבני קטורה יתחייבו הכל במילה בשמיני ואין נהרגין עליה.
ספר בראשית פרק כה-(א) וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה:(ב) וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה