כנגד ארבעה בנים דיברה תורה- אחד חכם אחד רשע אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול. חכם מה הוא אומר…. רשע מה הוא אומר- מה העבודה הזאת לכם, לכם ולא לו. תם מה הוא אומר… ושאינו יודע לשאול את פתח לו שנאמר והגדת לבנך.....
דברי בעל ההגדה יסודתם במצוות סיפור יציאת מצרים לבנים שכתובה בארבעה מקומות בתורה. בשלשה מהם נאמר והיה כי ישאלך בנך, ובאחד מהם לא נזכרת שאלת הבן אלא רק תשובת האב- והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים (שמות י"ג פסוק ח). שלשה מקומות כנגד החכם הרשע והתם, והרביעי הוא המקום בו נרמזת האמירה לבן שאינו יודע לשאול.
אולם ראה זה פלא, הפסוק שכתוב כאן כאמירה לבן שאינו יודע לשאול הוא אותו פסוק שמביא בעל ההגדה כתשובה לבן הרשע דווקא. אומר רש"י על פסוק זה: "רמז תשובה לבן רשע לומר עשה ה' לי ולא לך, שאלו היית שם לא היית כדאי להיגאל". יש להבין מדוע לפי הפסוקים היא האמירה לבן שאינו יודע לשאול ולפי ההגדה זוהי התשובה לבן הרשע?
זאת ועוד, בלשון ההגדה התשובה לבן הרשע נאמרת כאילו מדברים עם מישהו אחר ולא עם הרשע עצמו, שהרי אומרים בעבור זה עשה ה' לי- לי ולא לו (לא אומרים לי ולא לך) שאילו היה שם לא היה נגאל (ואין אומרים לא היית נגאל כראוי לאמירה לנוכח). עם מי מדברים?
על המאמר "ודע מה שתשיב לאפיקורוס" דרשו חז"ל שזה דווקא לגבי אפיקורוס גוי שמחפש לדעת את האמת, אך לאפיקורוס יהודי שיודע מהי יהדות וכופר בה אין להשיב, שכן הוא רק מחפש להצדיק את מעשיו החוטאים וכל שכן שירשיע יותר אם תנסה לשכנעו בדרך שכלית. אם כן למה עונים בהגדה לרשע?
בתשובה לכל השאלות מסביר המהר"ל כי באמת התשובה ללגלוגו של הרשע אינה בכדי לשכנעו אלא מיועדת לאוזניו של הבן שאינו יודע לשאול, ולכן מופיע הפסוק לרשע שם. יש רשעים שדברי המוסר והחכמה כבר לא משפיעים עליהם, אלא רק עונשים- שבט מוסר לגוו כסילים. החשש הוא מפני אותו בן שאינו יודע לשאול ששומע את דברי הרשע ועלול לחשוב שאולי הוא ח"ו צודק. זאת הסיבה בגללה עלינו לענות, רק בכדי שלא ייגרם לו נזק באמונה. לכן בתשובה לרשע לא מדברים אליו אלא עליו- מדברים לבן שאינו יודע לשאול.
גם בבנים ובתלמידים יש את הילדים השקטים שבקושי נשמעים, אך עלינו לזכור כי הם קולטים ומקשיבים היטב לסובבים אותם וכמאמר הפתגם- לפכים קטנים יש אוזניים גדולות. עלינו לדאוג לכך שישמעו דברים של אמונה והשקפה אמיתית. מאחר ואצלם קשה לדעת מה הם חושבים בליבם עלינו לעקוב בתשומת לב רבה אחר מעשיהם להיות בטוחים כי ליבם שלם בע"ה עם התורה והאמונה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה