יום שני, 7 במאי 2012

והחזקת בו

"וכי ימוך אחיך ומטה ידו והחזקת בו (ויקרא כ"ה, ל"ה)" וברש"י: והחזקת בו- אל תניחהו שירד וייפול ויהיה קשה להקימו אלא חזקהו משעת מוטת היד. למה זה דומה? למשאוי שעל החמור עודהו על החמור אחד תופס בו ומעמידו. נפל לארץ- חמישה אין מעמידין אותו.

מובא בספר ילקוט לקח טוב כי בהנהגה של "והחזקת בו" בא לידי ביטוי טוב לבו של האדם במידה רבה יותר מאשר בעזרה למי שכבר נפל. עזרה לנופל פעמים נובעת מאהבה עצמית שאינו יכול לראות אדם נופל ושוכב. מה שאין כן מי שבא למנוע נפילתו של השני, הוא בודאי עושה זאת מתוך מניעים טהורים של חסד ורחמים לפי שקודם הנפילה אין עדיין סיבה להתעוררות הרחמים הטבעיים.

מכאן נוכל ללמוד קל וחומר בנוגע לעזרה לזולת בעניינים רוחניים, בין בנוגע לחינוך ילדים ותלמידים ובין בנוגע להשפעה וסעד רוחני לכלל בני האדם: אין להמתין עד שייפול הנופל ורק אז להיחלץ לעזרתו, אלא יש לחזקו ולעודדו בעוד מועד לבל ימעד יימוט וייפול. אם נניח לו להתמוטט יקשה מאד להקימו ואז לא רק חמישה אינם מעמידים אותו אלא לפעמים אפילו מאה.

הוא הדין לגבי הזהירות בתיקון נפש האדם עצמו. יש להיזהר ולתקן כל טעות בהקדם האפשרי בעוד הפגם קטן ואינו אלא בראשיתו. דומה הדבר למחלת הגוף כגון דלקת ריאות רחמנא ליצלן, ראשיתה בהצטננות קלה אך אם אין מטפלים בה בתחילה עלולים להתפתח מצבים מסוכנים ביותר. באותה מידה יש לאדם גם להישמר מכל התחלה של דבר שאינו טוב (לקח טוב פרשת בהר).

מדברים אלה נלמד כמה צריכים לשים לב להתנהגותו ודיבורו  של הילד והתלמיד, שכן אם מופיעים אז ניצנים של גסות וזלזול בזולתו יש לטפל בהם מייד. התקופה שבה הילד עוד צעיר תחת יד מחנכים היא תקופה שיש לנצלה היטב, לתת לו חיסונים רוחניים והשקפתיים שיסייעו לו להישמר בהמשך חייו מהשפעתם המזיקה של פיתויי הרחוב בטרם יגיעו הילדים לגיל בר ובת מצווה שלאחריהם  נעשית השפעת הייצר הרע קשה יותר על האדם.

צריכים אנו, בד בבד עם ההשגחה על התנהגותו, הרחקתו ממוקדי הסכנה הרוחנית והחינוך לתורה ומצוות, לטעת בילד "חיסון רוחני" שיעזור לו להתמודד בהמשך חייו אם ייפגש עם נסיונות מנסיונות שונים. עיקר החיסון ככתוב בספרים הוא לעשות את המצוות ולימוד תורה בחמימות חשק ושמחה,  כמו ההתבוננות בנפלאות הבריאה לצד הסבר על יסודות האמונה וההשקפה.

כך אמר שלמה המלך החכם מכל אדם: חנוך לנער על פי דרכו  גם כי יזקין לא יסור ממנה. החינוך המתאים לו בצעירותו מביא בע"ה לפירות טובים בבגרותו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה