יום רביעי, 6 ביוני 2012

ללמוד ולהבין


בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות – מדוע נקראת הדלקת הנרות העלאה? מסביר רש"י: "על שם שהלהב עולה כתוב בהדלקתן לשון עליה, שצריך להדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה". מצווה זאת של הדלקת המנורה צריכה להיעשות בצורה כזאת דווקא עד שתהא השלהבת עולה מעצמה, להחזיק את האש בסמוך לפתילה עד שיידלק רוב היוצא מהפתילה. רק אז יכול הכהן לסיים הדלקת נר זה ולעבור להדלקת הנר הבא.

חז"ל כבר עמדו על כך כי המנורה בבית המקדש מסמלת את חכמת התורה: הרוצה שיחכים ידרים שכן מנורה בדרום. לפיכך, הדלקת המנורה יש בה כדי לסמל את פעולת ההוראה של הרב לתלמידו, שבאה להאיר את אור התורה והחכמה בנשמתו.  פעולה זאת צריכה להיות עד שתהא שלהבת עולה מאיליה, ללמד את התלמידים עד שברור לנו כי הבינו היטב מה שלימדנו אותם ויכולים להסביר את הלימוד בעצמם.

בגמרא מובא: רבי עקיבא אומר- מניין שחייב אדם לשנות לתלמידו עד שילמדנו שנאמר "ולמדה את בני ישראל" ומניין עד שתהא סדורה בפיהם שנאמר "שימה בפיהם" ומניין שחייב להראות לו פנים שנאמר "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". (עירובין נ"ד ע"ב). רש"י: "להראות לו פנים"- ללמדו לתת טעם בדבריו בכל אשר יוכל ולא יאמר כך שמעתי, הבן הטעם מעצמך. "אשר תשים לפניהם"- צריך אתה לסדר ולשום לפניהם טעם המיישב תלמודם.

כל הורה ומחנך צריך לתת דעתו לכך שהמסר אותו הוא מעביר לדור הבא יהיה בהיר בטעמו ולא כמצוות אנשים מלומדה, בהירות שניתן להשיגה רק על ידי שיחה עם התלמיד תוך כדי שמיעת שאלותיו וספקותיו. סגנון של הנחתת הסברים כהוראות וציוויים אינו משיג את המטרה הזאת, גם אם בשעת מעשה נדמה למחנך כי דבריו נקלטו אצל המתחנך. לכל ילד וילדה חשוב שתהיה הרגשה כי הוא יכול לשתף בספקותיו והתלבטויותיו מישהו מבוגר ממנו, הורה או מורה, וגם אם ישאל שאלה קשה או טיפשית יתייחסו אליו בכבוד וייתנו לו מענה.

יש בנותן טעם להביא כאן מדברי המחנך הרב משה גרילק שכתב לאחר פגישה עם נערים ונערות שנשרו מעולם התורה: נכנסנו לאחד הכוכים, שם הצטופפו צעירים אבודים ונכנסנו לשיח עם אחד הצעירים, פליט של אחת הישיבות, שאגב כך סיפר לנו שיש איזה אברך שבא ללמוד איתם שיעור בגמרא. "אתה שומע אדוני הרב?! לו היו לומדים איתי בישיבה גמרא כפי שהוא לומד איתנו, עוד הייתי היום בישיבה". הנה כי כן, הלה חש במלוא מובן המילה שחוויית הלימוד עצמה הייתה יכולה להיות לו למגן בפני החוויות האסורות שההתדרדרות מעניקה לו (עד כאן).

לימוד עם הבנה ורגש יש בכוחו לרומם את המתחנך לגובה רוחני שהוא מעל ומעבר  לרחוב ופיתוייו השפלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה