אמרו חז"ל כי דברי תורה נמשלו לתאנה (מסכת עירובין נד ב): "אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן מהו שכתוב (משלי כז) "נוצר תאנה יאכל פריה", למה נמשלו דברי תורה כתאנה? מה תאנה זו כל זמן שאדם ממשמש בה מוצא בה תאנים, אף דברי תורה כל זמן שאדם הוגה בהן מוצא בהן טעם". כאשר חוזרים שוב ושוב על דברי תורה שלכאורה ידועים לנו כבר, כמו פרשת השבוע, תמיד אפשר למצוא בהם בע"ה דברי חידוש. אנו ותלמידינו החוזרים לעיתים על אותו הלימוד צריכים לחשוב מה התחדש לי בפעם הזאת, וכדוגמא לעניין זה אביא רעיון שנתחדש לי בע"ה בפרשת השבוע:
"והוא יושב פתח האוהל כחום היום". אמרו חז"ל כי המלאכים באו אל אברהם אבינו ביום השלישי למילתו בשעת הכאבים העזים ביותר. בהמשך מפרש רש"י (יט ג) "ומצות אפה ויאכלו- פסח היה". המלאכים באו אליו ביום ט"ו בניסן (מדרש תנחומא), כעבור שנה בדיוק נולד יצחק ולאחר ארבע מאות שנה בדיוק בט"ו בניסן, יצאו בני ישראל ממצרים, לקיים מה שנאמר "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה". אם כך ייצא לנו כי ברית המילה של אברהם אבינו הייתה ביום י"ג בניסן, שלושה ימים קודם חג הפסח. אולם, בפרקי דר' אליעזר (פרק כ"ח) כתוב שהברית של אברהם אבינו ע"ה הייתה ביום הכיפורים, שהוא כידוע בעשרה בתשרי!: "ולא עוד אלא בעשור לחדש ביום הכיפורים נמול… ובכל שנה ושנה הקב"ה רואה דם מילתו של אברהם אבינו ומכפר על עונותיהם של ישראל, שנאמר כי ביום הזה יכפר עליכם". האם הברית הייתה בניסן או בתשרי?
בביאור העניין יש להקדים את פירוש רש"י בסוף פרשת לך לך (י"ז כ"ו) "בעצם היום הזה, שמלאו לאברהם תשעים ותשע ולישמעאל שלש עשרה שנים, נימול אברהם וישמעאל בנו". אם כך, יום הולדתו של אברהם אבינו גם הוא בי"ג בניסן וכן יום פטירתו, כמבואר במסכת ראש השנה שהאבות נפטרו באותו תאריך שנולדו. דבר זה, באיזה חודש נולדו האבות, שנוי במחלוקת חכמי המשנה ר' אליעזר ור' יהושע במסכת ראש השנה (דף י"א ע"א), האם אברהם אבינו ויעקב אבינו נולדו בחודש ניסן (כדעת ר' יהושע), או בחודש תשרי (כדעת ר' אליעזר). אמנם לדעת כולם יצחק אבינו נולד בניסן.
עתה יובן כי רש"י מסביר את הפרשה לשיטת ר' יהושע, ולפיה הולדתו ומילתו של אברהם אבינו ע"ה היו בי"ג בניסן. אמנם לשיטת ר' אליעזר, הולדתו ומילתו היו בתשרי ביום הכיפורים (כמו שמובא למעלה מפרקי דרבי אליעזר, הוא בעל הדעה הזאת). אין כאן סתירה אלא מחלוקת תנאים, אלו ואלו דברי אלקים חיים. עוד מבואר בדעתו של ר' אליעזר במסכת ראש השנה (דף י"א עמוד א') כי המלאכים באו ביום השלישי למילתו (שהוא י"ב בתשרי) קודם סוכות, וכשאמרו למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן הכוונה למועד הבא (לחג הבא הוא פסח) שבו נולד יצחק. אותה שנה שנה מעוברת הייתה ונולד יצחק בחודש השביעי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה