חודש אייר נמצא כולו בימי ספירת העומר המקשרים בין חג הפסח לבין חג השבועות. בעוד שחג הפסח נקרא בתפילה "זמן חירותנו", הזמן בו יצאנו משעבוד מצריים הגשמי, הרי שבחג השבועות זכינו לחירות הרוחנית – מתן תורה. לימדונו חז"ל בפרקי אבות: "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה שנאמר: והמכתב מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות, אל תקרי חרוט אלא חירות". בדברים אלה מלמדים אותנו רבותינו כי בן החורין האמיתי אינו כפי הבנת העולם מי שיכול לעשות כל מה שלבו חפץ, אלא קבלת עול תורה, עבדות לבורא העולם המביאה לחירות האמיתית של הנפש מכבלי היצר הגשמי. זוהי חירות המרוממת את האדם מעל מאורעות הזמן ומאפשרת לו לבחון כל צעד בחיים במבט רוחני רחב, כחלק משרשרת הדורות של עם ישראל מאז מתן תורה ועד לימינו אלה.כך כותב רבי יהודה הלוי בשירו הידוע "עבדי הזמן":
"עבדי הזמן עבדי עבדים הם, עבד ה' לבדו חפשי.
על כן בבקש כל אנוש חלקו, חלקי ה' אמרה נפשי"
החזון איש בספרו אמונה ובטחון (פרק ד) מסביר כי למרות שיש לאדם מידות רבות, טובות ורעות, הרי ששורש כל המידות הטובות אחד הוא ושורש כל המידות הרעות גם הוא אחד: "אבל בשרשם אין כאן רק מידה אחת טובה ומדה אחת רעה. המידה הרעה היא ההזנחה את החיים הטבעיים על מהלכם הטבעי, ובלי כל השתדלות ישתלם במידות הרעות כולן, יהיה כעסן מצוין, נוקם מצוין, גאה מצוין וכן הלאה, לא יחסר לו מכל המידות הרעות שמנו חכמים מאומה... והמידה הטובה היא ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על רגש התאווני ומנקודה זו הוא לוחם נגד כל מדות הרעות יחד…" השורש לכל המידות הטובות לפי דברי החזון איש היא העדפת הרגש המוסרי על רגשות הנוחות והתאווה הטבעיים. היכולת לחיות כך על פי החלטה כזאת נרכשת על ידי עמל התורה, ובפרט על ידי ההרגל להכניע את עצמו לדרישות ההלכה.
ברחוב של דורנו יש שעבורם המושגים "חופש וחירות" מבטא חיים של הפקרות, חיים ללא מחויבויות וללא גבולות. חובה עלינו כהורים ומחנכים להדגיש לתלמידים היקרים מה קשה העבדות של השעבוד ליצר, וכמה גדולה מעלתו של האדם השולט על יצרו, כמאמר חז"ל: "צדיקים ליבם ברשותם, ורשעים – הם ברשות ליבם". היכולת של האדם לשלוט על טבעיו ולעדן את מידותיו, היא פירושו המעשי של "צדיקים ליבם ברשותם".
כמה מתוסכל האדם הנשלט על ידי יצרו, ואינו מסוגל ליישם אף לא אחת מהחלטותיו הטובות, וכמה מאושר אותו אדם ששולט על יצרו ועל תאוות ליבו. כמה אומללים אותם אנשים המבקשים להפסיק הרגלים רעים כמו עישון, אכילה מוגזמת וכעס מתפרץ, אשר למרות כל מאמציהם אינם מצליחים לעמוד בניסיון הבא הנקרה בדרכם, לעומת עובדי ה' המסוגלים לשנות הרגל שלילי בהחלטה רצונית. על הרב דסלר זצ"ל בעל ספר ההשקפה מכתב מאליהו, מסופר שהיה מעשן הרבה סיגריות במשך שנים. כשהתפרסם על פי הרופאים עד כמה הדבר מזיק לבריאות קיבל החלטה להפסיק לעשן והפסיק ביום אחד. לכל תלמיד שפגש בימים הבאים סיפר שהפסיק לעשן כדי לחזק את ההחלטה שקיבל. זה כוחו של הנכנע בשלמות לרצון ה', הוא בן החורין האמיתי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה